Szilágyi Fanni első filmjének központi témája a testvérek közötti megértés, jelen esetben meg nem értés, és a szeretet, annak fajtái, hiányosságai, a legtöbbször eszköztelensége.
A film központi témája a testvérek közötti versengés, és kapcsolatok fokozatai közül kiemelkedő, szinte misztikus jelentőségűnek tulajdonított egypetéjű ikrek közti kötelék. A fura című Veszélyes lehet a fagyi két nővér, egy egypetéjű ikerpár néhány hetét, és életük fordulópontját követi végig, ahol pont az ellenkezőjét tapasztalhatjuk meg ennek.
Adél és Éva teljesen különböző életet élnek, és mindenféle szempontból eltávolodtak egymástól. Mint később kiderül, egy közös pont, az identitás-keresés mindkét testvér életében jelen van. Ez kapcsolataikban, érzelmi konfliktusaikban is megmutatkozik. Éva a férfi egó kelléke, akivel meg lehet jelenni, Jómódban él vállalkozó férjével, de kapcsolatából hiányzik a nemek közti egyenrangúság. Ugyannakor az anyaság elfogadásával is nehézségei támadnak. Adélnak ugyan sokkal rosszabbak az anyagi körülményei, azonban független, céltudatos személyiség, akinek külföldi karrier tervei vannak, és, aki zárkózottságával érzékenységét leplezi.
Jó választás volt a rendezőtől a váltott szemszög alkalmazása filmjében, ami feltárja előttünk a testvérek gondolatvilágát, és egyes cselekedeteik okát, mozgatórugóját. Ez azért is fontos a néző szempontjából, mert így még folyamatában választ kap egyes történésekre, reakciókra, ami viszont átértékelheti a véleményét.
A film témája a testvérek közötti megértés, jelen esetben meg nem értés, és a szeretet, annak fajtái, hiányosságai, sokszor eszköztelensége. Adél és Éva kérdéseket tesznek fel a környezetük felé, amikre azonban nem kapnak választ. Eltávolodásuk egymástól végül konfliktusba torkollik, aminek vélt, vagy valós oka Ákos felbukkanása a nővérek életében.
A rendező némi misztikumot is visz a filmjébe. Egyik a valós, és ugyanakkor szimbolikus fa motívum. Ezen keresztül mutatja be az ikrek viszontagságait, gondolatait, a karakterekhez kapcsolódó cselekményeket. A természet és a fa jelképes ereje rávilágít a párkapcsolati problémákra és az anyaság nehézségeire is (amihez szerény véleményem szerint a mongol harci dalok jól passzoltak). A Veszélyes lehet a fagyi női rendezőtől egy úgymond női film, amely félreértett mondatokon és érzelmi konfliktusokon keresztül az ambivalens emberi kapcsolatokat vizsgálja, amit a hétköznapjaiban bárki megtapasztalhat (jó, te nem…). A főszereplő Stork Natasa lenyűgöző színészi játékkal egymaga alakítja az ikerpár mindkét tagját. A New York-i Filmhéten meg is kapta érte a legjobb színésznőnek járó díjat.
A Veszélyes lehet a fagyi egy eredeti, de fura, kissé elvont képi világú film, lassú, hosszú kameraállásokkal , ami több kérdést is felvet a megértésről és az összetartozásról. Ráadásul - kissé összecsapott - függővéges, a nézőre bízva a két nővér további sorsát.
A film elejét - be kell valljam - langyos érdeklődéssel néztem, a felétől kiváncsivá tett, hogy aztán a végére egy nagy kérdőjel maradjon bennem. A rendező viszont elérte amit akart: foglalkozzanak a filmjével (ha nem is pont rám gondolt :) ). A vetítés után még napokig eszembe jutott - nem csak a borzalmas fagyi miatt - és töprengésekre késztetett. Gondoltam felhívom a tesómat, hogy megtárgyaljuk. Végül nem hívtam fel. Ő nem látta a filmet. Így felmerült kérdéseim továbbra is pingpong labdaként pattogtak bennem még vagy két hétig:
Miért távolodtak el egymástól az ikrek?
Miért ilyen elnagyolt az anya figurája?
Miért nem esik szó a nővérek apjáról?
Mit jelent a többször feltűnő szivárvány?
Ákosban mit látnak a nővérek?
Értette valaki a – mint később a rendezőtől megtudtam átvitt értelmű – címadó fagyis részt?
A hosszabb elválás hogyan befolyásolja ezek után a nővérek kapcsolatát?
Mi lesz, ha Éva kocogás után haza megy?
Mi a végső tanulság?
Mit is akart mondani a költő , a rendező?
Legeslegvégül. Nem sikerült elhitetni velem, a végső, - kifejező képi világú, rövid és misztikus - 10mp-es összeborulás ellenére, hogy ha az ikrek egy városon belül sem tudtak egy bizalmi, testvéri kapcsolatot tartani egymással, akkor képesek erre más, más országból.
Kaptam egy első nyalatra közepes, a film felétől érdekes ízű fagyit, tölcsér nélkül.
Szilágyi Fanni első nagyjátékfilmje a Nemzeti Filmintézet elsőfilmeseket támogató Inkubátor Programjában készült.
Forgatókönyv: Lányi Zsófia
Operatőr: Szilágyi Gábor
- Élményvadász -
(Képek forrása: a Veszélyes lehet a fagyi Facebook oldala)